GEOGEBRA’NIN ARAÇ ÇUBUKLARINI TANIYALIM

    TAŞI






    Bu aracın alt menüsünde iki düğme yer almaktadır.
·         Taşı: Daha önceden çizdiğimiz nesneyi çizim tahtası içerisinde hareket ettirmemize yarar.
·         Nokta Etrafında Döndür: Seçtiğimiz nesneyi çizim tahtası içerisinde seçtiğimiz bir nokta etrafında hareket ettirmemizi sağlar.

YENİ NOKTA




·         Nokta: Çizim tahtasına yada bir doğruya, fonksiyona tıklayarak nesne oluşturmamızı sağlar.
·         Nesne Üzerindeki Nokta: Nesne üzerine veya çevresine nokta oluşturmak için kullanılır.
·         Noktayı Bağla/Ayır: Önce bir noktayı daha sonra bir nesneyi tıklayarak noktayı nesneye bağlamamızı (ayırmamızı) sağlar.
·         Kesişim: İki doğruyu yada iki doğrunun kesişimini tıklayarak kesişim noktası oluştururuz.
·         Orta Nokta veya Merkez: Oluşturulan iki noktayı seçtiğimizde( yada çizim tahtasına tıklayarak iki nokta oluşturduğumuzda)  bu iki noktanın orta noktasında yeni nokta oluşturur.


İKİ NOKTADAN GEÇEN DOĞRU



·         Doğru: Çizim tahtası üzerinde belirlenen iki noktadan geçen sonsuz uzunlukta doğru çizer.
·         Doğru Parçası: Çizim tahtası üzerinde belirlenen iki noktadan geçen doğru parçası çizer.
·         Verilen uzunlukta Doğru Parçası: Çizim tahtası üzerinde belirlenen bir noktadan başlayan ve uzunluğu verilen bir doğru parçası çizer.
·         Işın: Belirlenen iki noktadan geçen ışını çizer.
·         Çoklu Doğru: Seçtiğimiz ilk noktayı tekrar seçene kadar birinin bitiş noktası diğerinin başlangıç noktası olacak şekilde doğrular çizer.
·         Vektör: İki nokta arasında bir vektör çizer.
·         Noktadan Vektör: Başlangıç noktası olarak bir nokta ve bir vektör seçtiğimizde aynı vektörü bu noktadan başlayarak çizer.

DİK DOĞRU



  • Dik Doğru: Verilen bir doğruya dik bir doğru çizmeye imkân verir.
  • Paralel Doğru: Daha önceden inşa edilmiş bir doğruya dışındaki bir noktadan geçen paralel bir doğru çizer.
  • Orta Dikme: Kenar Ortay, bir doğru parçasını ortalayan doğruyu çizer.
  • Açı Ortay: Daha önceden inşa edilen bir açının açıortayını çizer.
  • Teğet: Bir çembere, bir koniğe veya daha önceden tanımlanmış bir fonksiyonun eğrisine teğet doğrusunu çizer.
  • Kutupsal veya çapsal doğru: ise kutupsal veya çapsal doğru çizer.
  • En İyi Yaklaştırma Doğrusu: Verilen noktalara en iyi yaklaştırma doğrusunu çizer.
  • Yertanım: Daha önceden yer alan bir A noktasına bağımlı olarak oluşturulan B noktasının A noktasına göre konumunu belirtir. Düğmeye tıkladıktan sonra ilkönce B noktasını daha sonra A noktasını seçerek B noktasının A noktasına göre konumunu belirleyebilirsiniz.

ÇOKGEN






  • Çokgen: Kapalı bir çokgeni çizmenize yardımcı olur.
  • Düzgün Çokgen: Düzgün çokgen çizer. Bunun için ilk önce düzgün çokgenin kenar uzunluğunu belirten iki köşe noktasını işaretlemeniz gerekir, daha sonra açılan pencerede çokgenin kaç kenarlı olduğunu belirtilir.

MERKEZ VE BİR NOKTADAN GEÇEN ÇEMBER




·         Merkez ve bir noktadan geçen çember:Verilen bir noktayı veya boşluğa tıklayarak elde edilen bir noktayı merkez kabul eden bir çemberi çizmeye yarar.
·    Merkez ve yarıçapla çember: Merkez ve yarıçap girilerek çember çizmeye yardımcı olur. Merkez olarak kabul edilen bir noktayı seçtikten sonra açılan pencerede çemberin yarıçapı girilerek çember elde edilir.
·         Üç noktadan geçen çember:  seçilen üç noktadan geçen çemberi inşa eder.
·         İki Noktadan Geçen Yarım Çember:İki noktadan geçen yarım çemberi çizmeye yardımcı olur. Bunun için çapın uzunluğunu belirtmek için iki farklı nokta seçerek yarım çemberi elde edersiniz.
·       Çembersel Yay: Merkez ve iki noktadan geçen çembersel yayı çizer. İlk önce çemberin merkezi olacak nokta inşa edilir. Daha sonra yayın ilk noktası oluşturulur. Eğer fareyi saat yönünün tersinde hareket ettirirseniz çembersel yayın inşa edileceğini göreceksiniz. Tekrar tıkladığınızda yay tamamlanacaktır.
·         Çevrelçembersel Yay: Herhangi üç noktadan geçen çembersel yayı çizer. Bunun için üç farklı nokta belirlenir ve bu noktalardan geçen çembersel yay elde edilir.
·         Dairesel Dilim ve ÇevrelDairesel Dilim: Bu düğmeler ile çembersel yay ve çevrelçembersel yay düğmelerindeki işlevleri çembersel dilimler için yapar.




ELİPS


·         Elips: İşaretlenecek noktalardan geçen elips oluşturmaya yardımcı olur.
·         Hiperbol: İşaretlenecek noktalardan geçen hiperbol oluşturmaya yardımcı olur.
·         Parabol: İşaretlenecek noktalardan geçen parabol oluşturmaya yardımcı olur.
·         5 Noktadan Geçen Konik: Seçeceğiniz beş noktadan geçen koniği inşa eder.

AÇI



  • Açı: Üç nokta arasındaki açıyı inşa etme ve ölçüsünü belirlemeye yarar.
  • Verilen Ölçüde Açı: Verilen bir ölçüdeki açıyı çizer. Bu düğmeye ilk tıkladığınızda açının bir noktasını, ikinci tıklamanızda açının köşe noktasını oluşturur ve bir pencere açılarak sizden açı ölçüsünü ister.
  • Uzaklık veya Uzunluk: Bu düğmenin bir çok fonksiyonu vardır. Daha önceden verilen iki noktayı seçerek bu iki nokta arasındaki uzaklığı ölçebilirsiniz. Bir doğru parçasının uzunluğunu ölçebilirsiniz.
  • Alan: Bir çokgen, çember veya koniğin alanını ölçer.
  • Eğim: Seçilen bir doğrunun veya doğru parçasının eğimini belirler.


NESNEYİ DOĞRUDA YANSIT



  • Doğruda Yansıt: Nesneyi doğruya göre yansıtır. Bunun için simetri doğrusunu ve nesneyi seçmeniz yeterlidir.
  •  Noktada Yansıt: Doğruda yansıt düğmesinin yaptığı işlemi nokta için yapar.
  • Çemberde Yansıt: Seçilen bir nesnenin çembere göre simetriğini alır.
  • Nesneyi Nokta Etrafında Döndür: Dönme merkezi olarak bir noktayı ve nesneyi seçtikten sonra açılan pencerede döndürme açısını sizden ister. Ölçüyü girdikten sonra seçilen nokta etrafında verilen ölçüde nesneyi döndürür. Döndürürken aksini belirtmedikçe saat yönünün tersinde döndürme yapılmaktadır.
  • Nesneyi Vektörle Ötele: Nesneyi verilen bir vektör boyunca öteler.
  • Nesneyi Noktadan Genişlet:  Verilen bir nesneyi seçtikten sonra, genişletme için referans alınacak merkez nokta ve daha sonra açılan pencerede genişletme oranını sizden ister.


METİN



·         Metin: Grafik penceresinde herhangi bir yere metin eklemek için kullanılır. Bu düğmeyi seçtikten sonra grafik penceresinde bir yere tıkladığınızda metin kutusu açılacaktır. Bu pencerede Yunan alfabesindeki harfleri eklemeniz için α işareti içeren bir seçenek sunar.
·         Resim: Çalışma sayfasına resim eklemenize yardımcı olur. Bu düğmeyi seçtikten sonra grafik penceresinde bir yere tıkladığınızda bir pencere açılacaktır. Açılan pencereden eklemek istediğiniz resmi bularak Grafik penceresine taşıyabilirsiniz.
·         Kalem Aracı: Grafik görünümünde yazmaya yarar. Stil çubuğunu kullanarak rengini değiştirebiliriz.
·         Taslak Şekil:Çekerek bir nokta veya geometrik şekil çizmeye yarar.
·         İlişki: Seçilen iki nesne arasındaki ilişkiyi nesneleri seçtikten sonra açılan pencerede gösterir.


SÜRGÜ


·         Sürgü: Dinamik çalışma sayfalarında değiştirilebilir değişkenleri inşa etmek için kullanılır.
·         İşaret Kutusu: Grafik penceresinde gösterilmesini istemediğiniz nesneleri saklayıp göstermek için kullanılır.


ÇİZİM TAHTASINI TAŞI



·         Çizim Tahtasını Taşı: Çizim tahtasını taşımanıza yardımcı olur.
·         Yakınlaştır ve Uzaklaştır: Çiziminizi büyütme ve küçültme imkânı verir.
·    Nesneyi Göster/Gizle: Grafik penceresindeki nesneleri saklayıp gösterebilirsiniz. Düğmeyi seçtikten sonra gizlemek istediğiniz nesneyi seçerek başka bir düğmeye tıkladığınızda seçtiğiniz nesne gizlenecektir. Tekrar bu düğmeye bastığınızda nesneyi göstermesini sağlayabilirsiniz.
·     Etiketi Göster/Gizle: Daha önceden oluşturduğunuz bir nesnede biçimsel olarak yaptığınız değişikliklerin aynısını daha sonra oluşturduğunuz yeni nesneye uygulamanıza yardımcı olur.



Oldest