GEOGEBRA’NIN ARAÇ ÇUBUKLARINI TANIYALIM
TAŞI
Bu aracın alt menüsünde iki düğme yer almaktadır.
·
Taşı:
Daha önceden çizdiğimiz nesneyi çizim tahtası içerisinde hareket ettirmemize
yarar.
·
Nokta Etrafında Döndür:
Seçtiğimiz nesneyi çizim tahtası içerisinde seçtiğimiz bir nokta etrafında
hareket ettirmemizi sağlar.
YENİ
NOKTA
·
Nokta:
Çizim tahtasına yada bir doğruya, fonksiyona tıklayarak nesne oluşturmamızı
sağlar.
·
Nesne Üzerindeki Nokta: Nesne
üzerine veya çevresine nokta oluşturmak için kullanılır.
·
Noktayı Bağla/Ayır: Önce
bir noktayı daha sonra bir nesneyi tıklayarak noktayı nesneye bağlamamızı
(ayırmamızı) sağlar.
·
Kesişim: İki
doğruyu yada iki doğrunun kesişimini tıklayarak kesişim noktası oluştururuz.
·
Orta Nokta veya Merkez: Oluşturulan
iki noktayı seçtiğimizde( yada çizim tahtasına tıklayarak iki nokta
oluşturduğumuzda) bu iki noktanın orta
noktasında yeni nokta oluşturur.
İKİ
NOKTADAN GEÇEN DOĞRU
·
Doğru:
Çizim tahtası üzerinde belirlenen iki noktadan geçen sonsuz uzunlukta doğru
çizer.
·
Doğru Parçası:
Çizim tahtası üzerinde belirlenen iki noktadan geçen doğru parçası çizer.
·
Verilen uzunlukta Doğru
Parçası: Çizim tahtası üzerinde belirlenen bir noktadan
başlayan ve uzunluğu verilen bir doğru parçası çizer.
·
Işın: Belirlenen
iki noktadan geçen ışını çizer.
·
Çoklu Doğru: Seçtiğimiz
ilk noktayı tekrar seçene kadar birinin bitiş noktası diğerinin başlangıç
noktası olacak şekilde doğrular çizer.
·
Vektör: İki
nokta arasında bir vektör çizer.
·
Noktadan Vektör: Başlangıç
noktası olarak bir nokta ve bir vektör seçtiğimizde aynı vektörü bu noktadan
başlayarak çizer.
DİK
DOĞRU
- Dik Doğru: Verilen
bir doğruya dik bir doğru çizmeye imkân verir.
- Paralel Doğru: Daha
önceden inşa edilmiş bir doğruya dışındaki bir noktadan geçen paralel bir
doğru çizer.
- Orta Dikme: Kenar
Ortay, bir doğru parçasını ortalayan doğruyu çizer.
- Açı Ortay: Daha
önceden inşa edilen bir açının açıortayını çizer.
- Teğet: Bir
çembere, bir koniğe veya daha önceden tanımlanmış bir fonksiyonun eğrisine
teğet doğrusunu çizer.
- Kutupsal veya çapsal doğru: ise kutupsal veya çapsal doğru çizer.
- En İyi Yaklaştırma Doğrusu: Verilen noktalara en iyi yaklaştırma doğrusunu
çizer.
- Yertanım: Daha önceden yer alan bir A
noktasına bağımlı olarak oluşturulan B noktasının A noktasına göre
konumunu belirtir. Düğmeye tıkladıktan sonra ilkönce B noktasını daha
sonra A noktasını seçerek B noktasının A noktasına göre konumunu
belirleyebilirsiniz.
ÇOKGEN
- Çokgen: Kapalı bir çokgeni çizmenize
yardımcı olur.
- Düzgün Çokgen: Düzgün çokgen çizer. Bunun
için ilk önce düzgün çokgenin kenar uzunluğunu belirten iki köşe noktasını
işaretlemeniz gerekir, daha sonra açılan pencerede çokgenin kaç kenarlı
olduğunu belirtilir.
MERKEZ
VE BİR NOKTADAN GEÇEN ÇEMBER
·
Merkez ve bir noktadan geçen çember:Verilen bir noktayı veya
boşluğa tıklayarak elde edilen bir noktayı merkez kabul eden bir çemberi
çizmeye yarar.
· Merkez ve yarıçapla çember: Merkez ve yarıçap girilerek çember çizmeye
yardımcı olur. Merkez olarak kabul edilen bir noktayı seçtikten sonra açılan pencerede
çemberin yarıçapı girilerek çember elde edilir.
·
Üç noktadan geçen çember: seçilen üç
noktadan geçen çemberi inşa eder.
·
İki Noktadan Geçen Yarım Çember:İki noktadan geçen yarım
çemberi çizmeye yardımcı olur. Bunun için çapın uzunluğunu belirtmek için iki
farklı nokta seçerek yarım çemberi elde edersiniz.
· Çembersel Yay: Merkez ve iki noktadan geçen çembersel yayı çizer. İlk önce çemberin
merkezi olacak nokta inşa edilir. Daha sonra yayın ilk noktası oluşturulur.
Eğer fareyi saat yönünün tersinde hareket ettirirseniz çembersel yayın inşa
edileceğini göreceksiniz. Tekrar tıkladığınızda yay tamamlanacaktır.
·
Çevrelçembersel Yay: Herhangi üç noktadan geçen çembersel yayı çizer. Bunun için üç farklı
nokta belirlenir ve bu noktalardan geçen çembersel yay elde edilir.
·
Dairesel Dilim ve ÇevrelDairesel Dilim: Bu düğmeler ile çembersel yay ve
çevrelçembersel yay düğmelerindeki işlevleri çembersel dilimler için yapar.
ELİPS
·
Elips: İşaretlenecek noktalardan geçen elips oluşturmaya yardımcı olur.
·
Hiperbol: İşaretlenecek noktalardan geçen hiperbol oluşturmaya yardımcı olur.
·
Parabol: İşaretlenecek noktalardan geçen parabol oluşturmaya yardımcı olur.
·
5 Noktadan Geçen Konik: Seçeceğiniz beş noktadan geçen koniği inşa eder.
AÇI
- Açı: Üç nokta arasındaki açıyı inşa
etme ve ölçüsünü belirlemeye yarar.
- Verilen Ölçüde
Açı: Verilen
bir ölçüdeki açıyı çizer. Bu düğmeye ilk tıkladığınızda açının bir
noktasını, ikinci tıklamanızda açının köşe noktasını oluşturur ve bir
pencere açılarak sizden açı ölçüsünü ister.
- Uzaklık veya
Uzunluk: Bu
düğmenin bir çok fonksiyonu vardır. Daha önceden verilen iki noktayı
seçerek bu iki nokta arasındaki uzaklığı ölçebilirsiniz. Bir doğru
parçasının uzunluğunu ölçebilirsiniz.
- Alan: Bir çokgen, çember veya
koniğin alanını ölçer.
- Eğim: Seçilen bir doğrunun veya
doğru parçasının eğimini belirler.
NESNEYİ
DOĞRUDA YANSIT
- Doğruda Yansıt: Nesneyi
doğruya göre yansıtır. Bunun için simetri doğrusunu ve nesneyi seçmeniz
yeterlidir.
- Noktada Yansıt: Doğruda yansıt düğmesinin
yaptığı işlemi nokta için yapar.
- Çemberde Yansıt: Seçilen
bir nesnenin çembere göre simetriğini alır.
- Nesneyi Nokta Etrafında Döndür: Dönme merkezi olarak bir noktayı ve nesneyi
seçtikten sonra açılan pencerede döndürme açısını sizden ister. Ölçüyü
girdikten sonra seçilen nokta etrafında verilen ölçüde nesneyi döndürür.
Döndürürken aksini belirtmedikçe saat yönünün tersinde döndürme
yapılmaktadır.
- Nesneyi Vektörle Ötele: Nesneyi verilen bir vektör boyunca öteler.
- Nesneyi Noktadan Genişlet: Verilen
bir nesneyi seçtikten sonra, genişletme için referans alınacak merkez
nokta ve daha sonra açılan pencerede genişletme oranını sizden ister.
METİN
·
Metin: Grafik penceresinde herhangi bir yere metin eklemek için kullanılır. Bu
düğmeyi seçtikten sonra grafik penceresinde bir yere tıkladığınızda metin
kutusu açılacaktır. Bu pencerede Yunan alfabesindeki harfleri eklemeniz için α
işareti içeren bir seçenek sunar.
·
Resim: Çalışma sayfasına resim eklemenize yardımcı olur. Bu düğmeyi seçtikten
sonra grafik penceresinde bir yere tıkladığınızda bir pencere açılacaktır.
Açılan pencereden eklemek istediğiniz resmi bularak Grafik penceresine
taşıyabilirsiniz.
·
Kalem Aracı: Grafik görünümünde yazmaya yarar. Stil çubuğunu kullanarak rengini
değiştirebiliriz.
·
Taslak Şekil:Çekerek bir
nokta veya geometrik şekil çizmeye yarar.
·
İlişki: Seçilen iki nesne arasındaki ilişkiyi nesneleri seçtikten sonra açılan
pencerede gösterir.
SÜRGÜ
·
Sürgü: Dinamik çalışma sayfalarında değiştirilebilir değişkenleri inşa etmek için
kullanılır.
·
İşaret Kutusu: Grafik penceresinde gösterilmesini istemediğiniz nesneleri saklayıp
göstermek için kullanılır.
ÇİZİM
TAHTASINI TAŞI
·
Çizim Tahtasını Taşı: Çizim tahtasını taşımanıza yardımcı olur.
·
Yakınlaştır ve Uzaklaştır: Çiziminizi büyütme ve küçültme imkânı verir.
· Nesneyi Göster/Gizle: Grafik penceresindeki nesneleri saklayıp gösterebilirsiniz. Düğmeyi
seçtikten sonra gizlemek istediğiniz nesneyi seçerek başka bir düğmeye
tıkladığınızda seçtiğiniz nesne gizlenecektir. Tekrar bu düğmeye bastığınızda
nesneyi göstermesini sağlayabilirsiniz.
· Etiketi Göster/Gizle: Daha önceden oluşturduğunuz bir nesnede biçimsel olarak yaptığınız
değişikliklerin aynısını daha sonra oluşturduğunuz yeni nesneye uygulamanıza
yardımcı olur.
ConversionConversion EmoticonEmoticon